Avsluta eller säga upp abonnemang i förtid – så fungerar det

Frågan om det går att avsluta abonnemang i förtid beror på vad du har för bindnings- och uppsägningstid. Dessa tider skiljer sig mellan de olika mobiloperatörerna. Här kan du läsa allt om varje operatörs villkor samt få tips om hur du byter och vad som är bäst att byta till.

Att tänka på vid uppsägning av abonnemang

Det finns några olika aspekter som påverkar om du kan och hur du bör säga upp ditt mobilabonnemang. Dels beror det på om du har bindningstid och dels på om du har uppsägningstid. Bindningstid får du i princip bara om du köpt en ny mobil till ditt abonnemang och betalar allt på en och samma månadsfaktura, och då har du oftast 24 månader. Gällande uppsägningstiden skiljer det sig mellan operatörerna – läs mer nedan!

Är du inte nöjd med din nuvarande operatör? Hallon har de billigaste mobilabonnemangen och nöjdaste kunderna, och de sköter allt gällande uppsägning och nummerflytt när du byter till dem. Faktum är att de flesta av våra läsare som ska avsluta ett abonnemang väljer att byta till just Hallon.

Byte av abonnemang

Det allra vanligaste är att man väljer att byta abonnemang. Om du fortfarande vill använda din mobil efter att du sagt upp din nuvarande tjänst gör du såhär:

  1. Besök hemsidan för en annan mobiloperatör som du hellre vill använda.
  2. Fyll i dina uppgifter och vilket datum du vill att flytten ska gå igenom.

Då kommer din nya mobiloperatör att sköta resten och ditt gamla abonnemang blir uppsagt, avslutat och klart. Du kan gå över till att tänka på annat kul, som på vilken härlig tacos det blir på fredag. Du kan också läsa mer om hur det fungerar att byta mobilabonnemang hos oss om du vill lära dig mer om hur det fungerar.

Säga upp mobilabonnemang utan bindningstid

Har du ett mobilabonnemang utan bindningstid är det mycket enkelt att säga upp det. Följ bara två enkla steg för att avsluta abonnemanget:

  1. Skriv till din nuvarande operatör att du vill avsluta tjänsten.
  2. Känn dig fri.

Hos de allra flesta operatörer kan du också logga in på deras webbsida och/eller app. Där kan du se betalningar, hur mycket surf du använt och så vidare. Väl i inloggat läge brukar du också kunna välja att säga upp abonnemanget, även om du kan behöva leta lite för att hitta den knappen. Operatörerna vill ju hemskt gärna behålla dig som kund, så det är inte ovanligt att de gömmer “avsluta”-knappen några knapptryck bort. I vilket fall brukar det inte vara alltför svårt, och du kan alltid välja att söka på webbplatsen/appen efter nyckelord som “avsluta” eller “säg upp” för att hitta rätt.

Avsluta abonnemang med bindningstid

Om du fortfarande har bindningstid men du verkligen vill avsluta ditt abonnemang måste personen som är betalningsansvarig höra av sig direkt till operatörens kundtjänst. Oftast går operatören med på att du säger upp abonnemanget men skickar en slutfaktura på resterande betalningar. Detta innebär att du har möjligheten att avsluta alla tjänster du har, men du måste ändå betala alla fasta kostnader för bindningstiden.

Fördelen med att betala en slutfaktura är att du sedan slipper din gamla operatör. Kanske har du dåliga erfarenheter av deras tjänster och bara vill klippa bandet med dem. Den klara nackdelen är istället att du faktiskt får betala för någonting som du sen inte kan använda. 

Ångerrätt för abonnemang

Kostnaderna på en slutfaktura som vi nyss beskrev går tyvärr inte att överklaga efter att ångerrätten (se distansavtalslagen om ångerrätt) utgått. Ångerrätten för distansavtal gäller om du tecknat ditt mobilabonnemang på internet eller per telefon, och gäller i 14 dagar. Det innebär att du har 14 dagar på dig att välja om du vill fortsätta hos mobiloperatören eller inte, och du kan under dessa dagar säga upp tjänsten helt utan extra kostnader. 

💡 OBS! Ångerrätten för abonnemang gäller inte mobilabonnemang för företag 💡

Uppsägningstid – så fungerar det

Alla operatörer erbjuder idag mobilabonnemang utan bindningstid (förutsatt att du inte tecknar med mobil!), något som är väldigt eftertraktat av människor som vill ha flexibilitet. Däremot kan det finnas uppsägningstid. Uppsägningstid är den tid det tar att avsluta tjänsten från det att du sagt upp det och det kan finnas på abonnemang med eller utan bindningstid. Alltså hur lång tid du måste fortsätta betala efter datumet som du sa upp mobilabonnemanget. 

Exempel: Du har en månads uppsägningstid och avslutar tjänsten den 15e januari. Mobilabonnemang avslutas generellt vid månadsskiftet och så får vi lägga på en månad: alltså blir du helt fri den 28e februari.

Ett tips är att kolla upp vad uppsägningstiden är så det blir enklare att planera ett byte. Läs nedan om vilka operatörer som har uppsägningstid, så att du kan undvika extrakostnader.

Telia

Telia har en månads uppsägningstid på vanliga abonnemang vilket står ut lite i mängden av operatörer. Telia har däremot ingen vanlig bindningstid vilket är positivt. Faktum är att många kunder väljer att lämna Telia på grund av deras höga priser och relativt dåliga villkor.

Halebop uppsägningstid

Halebop är dotterbolag till Telia och har därmed snarlika villko: Halebop har en månads uppsägningstid och ingen bindningstid. Det förtjänar att poängteras att det är populärt välja Halebop som ny operatör eftersom att du där får precis samma tjänst och täckning som hos moderoperatören, men till ett lägre pris. Att du dessutom slipper binda upp dig är en fördel.

Avsluta abonnemang hos Hallon

Hallon har varken mobilabonnemang utan uppsägningstid och bindningstid, precis som flera andra online-operatörer. Du har alltså maximal frihet hos Hallon där du kan byta både surfmängd och mobiloperatör på månadsbasis om du så vill. Man kan säga att de är så pass säkra på att de har ett bra erbjudande så att de inte behöver låsa in sina kunder med dåliga villkor. Det syns inte allra minst på Hallon 55+ för pensionärer samt deras studentabonnemang. Det är också värt att notera att Hallon som enda operatör inte lägger på bindningstid när du köper mobiltelefon.

Säg upp Tele2 och Comviq

Tele2 äger Comviq och de har därmed snarlika villkor, men inte riktigt. Hos Tele2 är du betalningsskyldig ytterligare en månad efter avslutad tjänst, vilket du inte är hos Comviq.  Varken Tele2 eller Comviq har bindningstid vilket är som det bör. Det är populärt att köpa till mobil hos Comviq, och då förbinder du dig till 24 månader vilket är branschstandard. Hos Comviq är du alltså fri som vinden, medan Tele2 är något mer fast.

Vimla villkor

Även vimla har schyssta villkor och har inget av det vi räknat upp här. Som kund hos Vimla  kan du välja att lämna precis när du vill och känner för det. De har maximal transparens, kraftiga rabatter och alltså bra villkor. Win-win!

Telenor och Tre

Hos de båda stora mobiloperatörerna Telenor och Tre har du en månads uppsägning. Det kan tyckas vara dåligt, men då får man ta i beaktning att den tiden brukade vara tre månader. Det skiljer sig alltså inte markant från de andra operatörerna, men det är viktigt att notera.

Övriga tips inför att säga upp abonnemang

Gör det skriftligt

Om det skulle bli något problem med uppsägningen så måste du kunna bevisa att du har avslutat det för att inte vara betalningsskyldig. Om du säger upp ditt avtal muntligt i butik eller via telefon kan det vara svårt att bevisa vad som sagts. Därför är det bäst att göra det skriftligt. Exempelvis genom epost. Om du ändå väljer att säga upp det muntligt så begär alltid en bekräftelse på uppsägningen.

Bestäm vilken operatör du vill byta till

Det finns flera fördelar med att bestämma vilken operatör som du ska byta till redan innan du sagt upp ditt gamla. Du kan känna dig säker på att du inte faller mellan stolarna och råkar ut för att helt plötsligt inte kunna ringa med din mobil. Genom att planera lite kan du enkelt hitta det bästa mobilabonnemangetför dig, och på så vis spara hundratals kronor varje månad.