Byta Mobilabonnemang och operatör
Det har aldrig varit enklare att byta mobilabonnemang och mobiloperatör. Du kan vara klar med det hela på mindre än två minuter från och med nu. På den här sidan hittar du all nödvändig information inför byte av såväl mobilabonnemang som operatör. Med tanke på att det är lite klurigt att välja nytt abonnemang kommer här en lista på de bästa abonnemangen att byta till:
Bästa mobilabonnemanget att byta till
3 GB
Billigast
- Billigast
- Mest surfgräns
- Minsta surfgräns
Byta mobilabonnemang inom samma operatör
Vill du bara byta abonnemang hos din nuvarande operatör är det inga problem och det finns inte heller några specifika problem du behöver tänka på. Hos de allra flesta operatörerna är det möjligt att byta abonnemang från en månad till nästa, utan vare sig avgifter eller längre bindningstid. Eftersom i princip alla mobilabonnemang idag innehåller fria samtal och sms är det ända som händer i praktiken att du byter surfmängd, alltså antalet GB. Det finns även mobila bredband att skaffa.
Välja annan mobiloperatör
Det är när du väljer att byta mobiloperatör – och genom det även abonnemang – som det finns en del praktiska saker som behöver tas itu med. Det är inte särskilt svårt eller ansträngande, men trots det finns en del fallgropar som du inte vill falla in i. När du ska byta mobilabonnemang och operatör bör du göra på följande vis:
Byta operatör och abonnemang – Steg för steg guide
-
Jämför och välj mobilabonnemang
Först och främst måste du veta vad du vill byta till. Idag finns en uppsjö av mobiloperatörer och det är inte alltid helt enkelt att veta vilket som du du bör välja. I första hand handlar det om dina preferenser och vad som är viktigt för dig. Surfar du inte speciellt mycket är det onödigt att betala för datamängd som du ändå inte kommer att använda – och vice versa.
Genom att jämföra innan bytet får du enkelt en översikt över vilka alternativ som finns tillgängliga. Alla tjänster som vi listar här på sidan är av god kvalitet och du kan vara säker på att göra ett bra val. e också till att nyttja rabatter och erbjudanden som finns tillgängliga för dig, som abonnemang för pensionärer eller företagsabonnemang.
-
Teckna nytt hos den nya operatören
När du väl kommit förbi första steget i att byta mobilabonnemang är det dags att surfa in på din nya operatör och teckna nytt. Anledningen till att du ska börja med att teckna det nya mobilabonnemanget är att undvika situationen att stå mellan två tjänster. Du vill se till att du har ett mobilabonnemang redo att ta vid från dess att ditt nuvarande tar slut. Utöver det vill du också se till att nummerflytten av ditt nummer är godkänd innan du säger upp ditt nuvarande. Det är bara den nya operatören som kan begära en nummerflytt, så därför bör du teckna det nya abonnemanget först.
Tips! Behåll ditt nuvarande abonnemang till dess att din nya operatör bekräftat att de tar över abonnemang och att nummerflytten är okej. Annars finns en risk att du förlorar ditt nummer till din gamla operatör. Efter att ditt nuvarande mobilabonnemang är avslutat har din gamla operatör nämligen ingen skyldighet att ge ifrån sig numret.
-
Dubbelkolla med gamla operatören
För att se till att allt gått rätt till är det bra att kontakta din gamla operatör och få bekräftat att nummerflytten gått igenom utan problem. Skulle något problem uppstått kommer de hjälpa dig med det. I detta skede kan de även försöka behålla dig som kund genom att erbjuda rabatter. Det kan i vissa fall vara bra villkor, så överväg det om det sker.
-
Säg upp ditt gamla mobilabonnemang
När du fått grönt ljus från din nya operatör om att nummerflytten är godkänd är det dags att säga upp ditt gamla abonnemang. Du hör helt enkelt av dig till ditt gamla telekomföretag och förklarar att du vill säga upp dina tjänster hos företaget. Det ska räcka att ta kontakten via live-chatt eller per mail, men vissa vill hellre ringa in beslutet.
Oavsett vilken metod är det bäst att du får en skriftlig bekräftelse på att alla dina tjänster är uppsagda. Detta för att kunna bevisa att du inte är betalningsskyldig längre fram och kunna bestrida eventuella fakturor som inte är giltiga. Det ska egentligen inte behövas, men om du vill gardera dig så kan du göra det.
Flytta med mobilnumret
Vid byte av mobilabonnemang är det din nuvarande operatörs skyldighet att ge ifrån sig numret till den nya mobiloperatören. Detta kallas att portera numret. Detta gäller oavsett om det finns bindnings- och/eller uppsägningstid hos operatören, men finns det så kommer du isåfall med stor sannolikhet få betala resterande delar av din avgift under tiden. Däremot finns ingen skyldighet hos den nya operatören att ta emot ditt nummer – men det är ingen risk att det skulle inträffa. Alla operatörer vill ha nya kunder, så därför kommer din nya operatör se till att nummerflytten går smidigt.
Fel i nummerflytt
Ibland händer det att det blir fel i nummerflytten. Det kan hända av flera anledningar, men det finns vissa åtgärder som du kan ta till för att minska risken för fel. Om du får en bekräftelse från din nya operatör om när de ska begära nummerflytt kan du också höra av dig till din gamla dito för att meddela detta. Även om de ska släppa ifrån sig numret genom att öppna för portering kan det bli strul. Därför kan det vara bra att dubbelkolla med båda “sidorna” av flytten.
Ibland händer det att det blir fel i nummerflytten. Det kan hända av flera anledningar, men det finns vissa åtgärder som du kan ta till för att minska risken för fel. Om du får en bekräftelse från din nya operatör om när de ska begära nummerflytt kan du också höra av dig till din gamla dito för att meddela detta. Även om de ska släppa ifrån sig numret genom att öppna för portering kan det bli strul. Därför kan det vara bra att dubbelkolla med båda “sidorna” av flytten.
Kom ihåg! din gamla mobiloperatör ska öppna upp numret för portering (släppa det och låta nummerflytt gå igenom) trots att det finns uppsägningstid kvar. När ditt abonnemang däremot är avslutat finns inget sånt krav, och du har inte rätt att ta det numret.
Vanliga byten av operatör
Det finns ett antal byten av abonnemang som är populärare än andra. Många väljer exempelvis att gå från en moderoperatör till en dotteroperatör (som Telia till Halebop) eller gå från en dyrare till en billigare (Telia till Vimla). Tillhör du någon av följande mobiloperatörer kanske det även är dags för dig att flytta:
-
Från Telia till Halebop
-
Från Tre till Hallon
-
Från Telia till Hallon
-
Från Telenor till Vimla
-
Från Tele2 till Comviq
-
Från Tele2 till Halebop
-
Från Telenor till Hallon
I de flesta av dessa fall är det bara byten inom samma mobilnät (Tre till Hallon, Telia till Halebop, Telenor till Vimla och Tele2 till Comviq). Det är ett enkelt sätt att spara lite pengar varje månad, eftersom att abonnemangen är billigare hos de dotteroperatörerna. De flesta väljer Hallon; och det finns det en anledning till. Gör det du också!
Vanliga frågor om byten
Varför ska man byta mobiloperatör?
Det finns såklart flera anledningar till det. En vanlig anledning är att man vill byta till en mer prisvärd mobiloperatör. Eftersom att mobiltelefoni är en tjänst som i princip är exakt densamma oavsett vilken operatör du har så är det naturligt att konsumenter väljer en billigare tjänst.
Det finns. lite grovhugget, två typer av mobiloperatörer. Dels finns de stora, väletablerade fyra företagen på T: Telia, Tele2, Tre och Telenor. Dessa har, antingen genom direkta dotterbolag eller samarbeten med, mindre mobiloperatörer. Till de mindre tillhör bland annat Hallon, Vimla, Comviq och Halebop. Dessa mindre och helt digitala operatörerna riktar sig främst mot en yngre målgrupp och har lägre priser. Har du idag en av de stora aktörerna är det ett hett tips att byta till en av de mindre, eftersom det är billigare och exakt samma tjänst. De använder sig nämligen av de storas mobilnät – så du får samma täckning.
Hur ofta ska man byta mobilabonnemang?
Avtalen hos operatörerna blir ständigt bättre och billigare. Om du sitter kvar i ett äldre abonnemang är sannolikheten stor att det har blivit billigare hos någon annan. Det är inga fel att ha återkommande översikt över samtliga fasta kostnader i hushållet. Det finns inga krav på specifika tidpunkter att se över ett byte, men generellt brukar en gång om året vara en bra tumstock.
Vilket är det bästa att välja?
I vårt test av det bästa mobilabonnemanget där allt från pris till täckning och kundtjänst togs i beaktning kom vi fram till att Hallon, tätt följt att Vimla och Halebop är absolut bäst att välja. Det är också beroende av vad du som konsument värderar. Är faktumet att kunna besöka en fysisk butik för att få svar på dina frågor är ovan nämnda operatörer inte de bästa; då ska du titta på Tre eller Telenor istället.