Kan jag ångra mitt abonnemang?
I den här artikeln går vi igenom precis hur du avbryter ett abonnemang om du ångrat dig, och tipsar om vilket abonnemang du ska välja istället.
Kan man ångra ett mobilabonnemang?
Det kan du, men bara i särskilda situationer. Kort sammanfattat så beror det på var du har genomfört köpet. Ingick du avtalet via telefon eller på internet? Då har du 14 dagars ångerrätt, och kan byta mobilabonnemang utan problem. Om du däremot ingick avtalet i deras fysiska butik har du ingen ångerrätt enligt lag. Vill ta tillbaka ett köp du genomfört i en fysisk butik så går det endast att göra genom öppet köp. Vad det innebär framgår alltid i avtalet.
14-dagars ångerrätt om du tecknat avtal på distans
Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp i 14 dagar om du gjort köpet via distans eller bara utanför företagets lokaler. Detta kan vara vid hembesök eller försäljning vid ett bås på stan. En sak som kan vara bra att veta är att ångerrätten kan förlängas till ett år om du inte har fått korrekt information.
Detta ska informationen om ångerrätt bestå av:
- Hur du gör för att ångra ditt köp.
- Under vilka omständigheter ångerrätt gäller.
- Hur lång tid du har på dig.
- Att man använder Konsumentverkets standardformulär för att ångra sitt köp.
- Hur du kommer åt formuläret.
Om du nyttjar din ångerrätt vid något tillfälle är det bra att göra det skriftligt samt att spara en kopia på det. Detta helt enkelt för att ha bevis ifall det skulle bli en tvist om du har avslutat abonnemanget eller inte. Ingen kan kräva att du ska ångra dig skriftligt men det är bra att göra för din egen skull.
I butik gäller bara öppet köp
Som skrivet ovan gäller inte ångerrätten vid teckning av avtal i en fysisk butik. Om du däremot blivit kontaktad av säljaren utanför butiken precis innan du tecknade avtalet gäller ångerrätten fortfarande. Exempelvis när en säljare försöker locka in kunder till butiken.
Betalningsskyldig
Ifall du har hunnit använda tjänsten innan du ångrar dig kan du bli skyldig att betala ersättning till företaget. Detta gäller i princip alltid för företagsabonnemang, eftersom att dessa oftast inte har någon tid för återköp.
Då skall du betala för tjänsten fram tills tidpunkten av ångrandet utifrån priset enligt avtalet. Detta kan ske om du till exempel använt datatrafik, ringt eller sms:at innan du ångrade dig.
Har du inhandlat en ny mobiltelefon i samband med tecknandet av abonnemanget så undvik att använda den tills du är säker på att du vill behålla den. Du har rätt att undersöka varan och öppna förpackningen men behåll plastskyddsfilmen på displayen. Installera heller inte några program.